Abella coaching

Studievaardigheden vanaf groep 8 & begeleiding voor beelddenkers

Beelddenken


Beelddenken... een term waar tegenwoordig steeds meer mensen over praten. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Daarvoor leg ik eerst even het verschil uit tussen de linker en rechter hersenhelften en daarna neem ik je graag mee terug naar je eerste levensjaren.

Je brein is verdeeld in 2 helften. Je linker hersenhelft zorgt voor overzicht en houdt van letters, cijfers en sommen. Dat is vaak ontzettend handig. Maar er is ook een nadeel. Ze laten weinig verband zien tussen de dingen. De rechterkant van je hersenen is namelijk een kei hierin. Dit deel richt zich op beelden, kleuren, gevoelens en intuïtie. Dus: links zet alles op een rijtje, rechts associeert er op los en voegt kleuren en beelden toe aan woorden en ideeën. Rechts denkt in patronen, plaatjes en in ‘gehelen'. Cijfers, letters of sommen begrijpt rechts niet en is dus het terrein van je linker kant.

Als baby wordt je geboren met een dominante rechter hersenhelft. Dat is logisch, want de taalontwikkeling komt pas op latere leeftijd. Door het bewegen van armen en benen en met geluiden maak jij duidelijk dat je iets wil. Alleen jouw behoeften zijn belangrijk en die wil je graag meteen geregeld hebben. 

Daarna leer je praten en rond je derde/ vierde levensjaar denken in woorden. De taal gaat overheersen en je gaat nadenken. Eenmaal op de basisschool wordt er door de leerkracht veel nadruk gelegd op taal, volgorde en details. Je linker hersenhelft groeit zo steeds meer en rond je tiende levensjaar is deze zo goed als ontwikkeld. Beide hersenhelften zijn dan dus gelijk.

Een kleine groep kinderen (5-9%) blijft echter de voorkeur geven aan het gebruiken van de rechter hersenhelft. Dit kan als gevolg hebben dat de linker hersenhelft een achterstand gaat vertonen, waardoor er leerproblemen ontstaan, maar dit hoeft niet! Hoogbegaafde mensen denken namelijk ook vaak in beelden, maar zij zijn ook goed in taal en rekenen.

Als beelddenker blijft je taalontwikkeling vaak achter bij jouw leeftijdsgenootjes. Je kunt moeilijk iets onder woorden brengen, hangt graag de clown uit, bent speels en hebt moeite met ruzie en conflicten. Daarnaast ben je emotioneel erg kwetsbaar, je kan je wat moeilijker concentreren, je denkt dat je overal zeeën van tijd voor hebt, maar ook heb je vaak een groot gevoel voor humor en vertel je de prachtigste fantasieverhalen.

Er zijn diverse tests om te kijken of je zelf of je kind een beelddenker is. Hiervoor verwijs ik graag naar de site van ikleeranders.nl.


"Ik leer anders"

Beelddenken is dus een bijzondere gave. Maar... doordat school vaak de lesstof op een auditieve (via gehoor) manier aanbiedt, wordt deze niet begrepen en onthouden. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er nog meer schoolwerk op de "foute" wijze wordt aangeboden. De training "ik leer anders" vertaalt de lesstof echter naar JOUW manier van denken. Tijdens de training kunnen leerlingen direct aangeven of de methode aanslaat. En dan kunnen ze ook woorden foutloos spellen: van voor naar achteren maar ook van achteren naar voren. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.

Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • woorden opslaan
  • rekensommen automatiseren
  • tafels
  • klokkijken
  • lezen
  • handvatten voor onder anderen breuken, spreekbeurten, boekverslagen, geschiedenis en topografie.

 

Kaart
Opbellen
E-mail